HighLights

Kort resumé fra Beboermødet den 22. oktober 2024

Del 1
Opsparing eller penge på bogen! huslejeforhøjelser vi bliver glade for.
Oplæg ved Morten Homann, Direktør AAB

Langtidsøkonomi i afdeling 53 Bushøjen
På et informationsmøde i afdelingen den 22. oktober fik deltagerne sammen med direktør Morten Homann og controller Frederikke Ekholm fra AAB lejlighed til at kigge ind i fremtiden for økonomien i afdeling 53 Bushøjen. Det er dystre udsigter – men med en god, langsigtet plan, kan økonomien i afdelingen blive sund og stærk igen.

Økonomien i almene boligafdelinger
I en almen boligafdeling skal ingen tjene penge – de er non-profit. Men bagsiden af den medalje er, at afdelingen selv skal afholde alle sine omkostninger. Afdelingen skal også spare op til fremtidige arbejder, så det ikke kun er de beboere, der er så uheldige at bo der, når taget skal skiftes, der hænger på regningen. Og det koster kun beboerne det halve, hvis de sparer op, sammenlignet med, hvis de skal låne de samme penge.

Manglende opsparing i Bushøjen…
Man kan regne ud, hvor mange penge, der skal lægges til side, for at finansiere fremtidige tagudskiftninger, kloakrenoveringer og omfugning af murværket osv. Og desværre har afdelingen brug for at spare ca. 4½ mio. kr. op om året, men sparer pt. kun ca. 2 mio. kr. op.

… giver store huslejestigninger
Det rammer hårdt allerede i 2030’erne, hvor afdelingen flere gange har udsigt til huslejestigninger på 25-35 pct. om året. Derfor giver det god mening at lægge en plan i tide.

Men vi kan lægge en plan
På mødet blev der præsenteret en model, hvor afdelingen over fx 10 år sparer op svarende til 4-5 pct. huslejestigning om året. Det er mange penge, men langt mindre end de huslejestigninger, der kommer, hvis afdelingen ikke gør noget. Og så vil afdelingen blive økonomisk robust og kunne undgå store huslejechok for fremtiden.

Vi så, hvordan andre afdelinger har truffet lignende beslutninger for 20-25 år siden og i dag både fremstår vel vedligeholdte, har bundsolid økonomi og har haft meget lavere huslejestigninger over perioden.
På baggrund af mødet arbejder afdelingsbestyrelsen og administrationen videre på et oplæg til beslutning på at kommende afdelingsmøde om en langsigtet plan for afdelingens økonomi – et tiltag, mange andre AAB-afdelinger også har sat i værk.

TIP: Du kan forstørre graferne ved at klikke på dem.

Del 2
Vi putter fingrene i jorden og mærker efter hvordan det nu lige går i Bushøjen.
– og svar på dine spørgsmål.

AFFALD
Vi får vores affald gravet ned!
Kredsløb vil nedgrave såkaldte molukker (“moluk” er en delvis nedgravet container) på to steder i afdelingen. Hvert sted bliver det muligt at komme af med de samme fraktioner som nu.
Arbejdet forventes påbegyndt i starten af 2025.
Nogle får lidt længere at gå med sit affald, andre for kortere, men vi slipper alle for “Skraldespande-Rodeo” og lugtgener.
I LilleLer fortsættes med den nuværende løsning.

UKRUDT
AAB har været sprøjtefri de senste år, i lighed med hele Aarhus Kommune, men sammenholdt med den indsats, der er til rådighed, til renholdelse af vores område, vil afdelingsbestyrelsen gerne opfordre til at vi selv renholder omkring vores boliger.
Kontakt derfor bestyrelsen og der vil blive fremskaffet de nødvendige redskaber.
og så holder vi RIVEGILDE en gang om året🙂

Vores ordensreglement er forfattet i 1997, rettere den 11. april. Efterfølgende har der kun været ganske få tilføjelser. Men nu er tiden til at moderniserer reglementet kommet.
Derfor nedsætter afdelingsbestyrelsen et hurtigarbejdende kommisionudvalg til at forny ordensreglementet de nødvendige steder.
Indbydelse til at deltage i “Ordensregelskommisionen” kommer i februar 2025.
Indtil da kan du nærlæse det nuværende reglement.